خبر روز

بهترین مطالب حوزه معماری و عمران و دکوراسیون داخلی -تکنولوژی - بازاریابی - پوشاک و اکسسوری

خبر روز

بهترین مطالب حوزه معماری و عمران و دکوراسیون داخلی -تکنولوژی - بازاریابی - پوشاک و اکسسوری

سبک سازی ساختمان چیست و شامل چه روش‌هایی می‌شود؟


سبک سازی ساختمان با خسارات و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعمیر و بازسازی ساختمان‌های قدیمی راهی برای سود و پایداری بیشتر سازه در برابر بلایای طبیعی است. در مقاله حاضر قصد داریم تعریف سبک سازی ساختمان، علت‌های آن، انواع روش‌های سبک سازی ساختمان و مراحل آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.
  
سبک سازی ساختمان چیست و چرا انجام می‌شود؟
در گذشته ساختمان‌ها با مصالحی مانند آجر، سنگ، خشت و … ساخته می‌شد. این مصالح مقاومت خوبی در برابر گرما و سرما از خود نشان می‌دادند ولی در برابر عواملی بیرونی دیگری نظیر سیل، زلزله و توفان ناکارآمد بودند. از این رو با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روزه مصالح و ابتکارهایی برای سبک سازی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شد که بسیاری از آن‌ها در این مقاله گنجانده شده‌اند.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، سبک سازی ساختمان به دلیل کاهش خسارات مالی و جانی در مواجهه با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در مناطقی که در معرض این خطرات هستند، پیش گرفته شد. علاوه بر کاهش خسارات در سبک سازی ساختمان، کاهش هزینه‌ها و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی هم از دیگر دلایل سبک سازی ساختمان هستند.


چه راه‌هایی برای سبک سازی ساختمان وجود دارد؟
به طور کلی دو راه برای سبک سازی ساختمان از طرف اهالی فن ارائه می‌شود. راه اول بهره گیری از نقشه‌های ساختمانی است که کمترین مصالح سنگین و کمترین تعداد ستون در آن‌ها تعبیه شده است. دومین راه و متداول‌ترین راه هم استفاده از مصالح ساختمانی مدرن و سبک است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مصالح ساختمانی از آجر، کاشی، نما گرفته تا دیوار و اسکلت به صورت سبک تر از مدل‌‌های سنتی آن به بازار عرضه می‌شوند که استفاده از آن‌ها موثرترین گام در جهت سبک سازی ساختمان به شمار می‌رود.

مصالح سبک کدام‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟
بیشترین وزن هر ساختمانی مربوط به اسکلت (ستون‌ها، دیوارها و کف) است. با کاهش وزن اسکلت می‌توان به کاهش وزن کلی و سبک سازی ساختمان رسید. در این راه چند گزینه پیش روی پیمانکاران و کارفرمایان قرار دارد.

استفاده از بتن سبک برای اجرای اسکلت بتنی
اسکلت بتنی شامل شبکه بندی از میلگردهای آهنی و بتن است. برای سبک کردن اسکلت بتنی می‌توان از بتن سبک استفاده کرد که خوشبختانه توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر کشور قابل دستیابی است.

انواع بتن سبک کدام است؟
در یک طبقه بندی کلی، بتن سبک به سه دسته بتن سبک دانه، بتن اسفنجی و بتن بدون ریزدانه تقسیم می‌شود.

بتن سبک دانه
بتن سبک دانه بتنی است که در ساخت آن به جای دانه‌های شن و ماسه از ذرات سبک‌تری استفاده شده است که وزن مخصوص کمتری دارند و در عین حال استحکام سازه را پایین نمی‌آورند. دانه‌های بتن سبک خود به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می‌شوند. دانه‌های طبیعی شامل دانه دیاتومه، پوکه معدنی، توف، شیل و اسلیت منبسط شده هستند و از دانه‌های غیر طبیعی هم می‌توان به دانه لیکا در اندازه‌های مختلف، ورمیکولیت سرباره، پس مانده زغال کک اشاره کرد. این دانه‌ها وزن مخصوص کمتری نسبت به دانه‌های شن و ماسه دارند و در نهایت موجب سبک سازی ساختمان می‌شوند.

ادامه مطلب: ویکی ساختمون

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.