خبر روز

بهترین مطالب حوزه معماری و عمران و دکوراسیون داخلی -تکنولوژی - بازاریابی - پوشاک و اکسسوری

خبر روز

بهترین مطالب حوزه معماری و عمران و دکوراسیون داخلی -تکنولوژی - بازاریابی - پوشاک و اکسسوری

چگونه از اشتباهات لوله کشی آب جلوگیری کنیم؟


به شما توصیه می کنیم که حتما مواردی که در این مطلب بیان شده است را بخوانید و از مواردی که گفته شده برای لوله کشی منازل خود استفاده کنید.

 

 

نکته بسیار مهم در لوله کشی پوش فیت بست زدن به اندازه کافی می باشد، چون اتصالات پوش فیت به راحتی داخل یکدیگر حرکت می‌کند و نیز به راحتی از یکدیگر جدا می شوند حتما باید روی تک ‌تک اتصالات بست زده شود که البته به این نکته توجه نمی‌شود و همچنین باید از زدن بست در قسمت سوکت اتصالات خودداری کرد به دلیل اینکه بست باعث تغییر شکل سوکت و ایجاد نشتی می‌گردد.


نکته مهم دیگر این می باشد که باید اتصالات طوری داخل یکدیگر ثابت شوند که هم مرکز باشند، کج قرار گرفتن اتصالات داخل یکدیگر باعث خراب شدن اورینگ و احتمال نشتی میگردد.


لوله های پوش فیت در قسمت رایزر ها نیاز به آهن کشی و بست دارند که این یکی دیگر از نکاتی است که به آن توجه نمی‌شود.



جلوگیری از ترکیدگی و یخ زدی لوله ها در فصل سرما:

اگر لوله کشی فاضلاب در فصل سرما انجام میگیرد لوه های فاضلاب ممکن است دچار ترکیدگی و یا یخ زدگی شوند. بنابراین کارکنان لوله کش باید پس از اجرای سیستم لوله­کشی و انجام تست های مختلف ، آب کل سیستم را تخلیه کنند.


آن ها می تواند از آب نمک استفاده کنند تا اگر  آب در قسمت هایی از لوله باقی ماند امکان یخ‌زدگی آن کمتر شود .


نحوه ی تست لوله در لوله کشی ساختمان:

برای ساخت محلول آب نمک باید از نسبت وزنی استفاده کنید. بطور مثال: برای ساخت محلول 23% باید 230 گرم نمک را در یک لیتر آب حل کنید.

با توجه به اینکه فشار آب داخل سیستم گرمایش و سرمایش از کف پایین است، می‌توان برای تست از هوا با فشار 8 بار نیز استفاده نمود. قابل ذکر است این تست فقط برای سیستم گرمایش و سرمایش از کف اجرا می‌گردد.بازکردن لوله ی فاضلاب، رفع گرفتگی لوله ی ف


نداشتن تجربه کاری کافی

تاسیسات ساختمان همانند استخوان بندی اساسی ساختمان می ماند. هر گاه بدون تفکر در خصوص اجرای هر یک از رایز ها و یا خطوط لوله کشی اقدامی صورت بگیرد متعاقبا باید تلفات و یا اشتباهات این محاسبه بر پیکره ساختمان در ابعاد دیگر خود را نشان بدهد.


بسیاری از افرادی که وجهه کافی و اعتبار لازم را برای اجرای امور تاسیسات ندارند و به معنای واقعی کلمه تجربه حتی بسیار کمی در این حوزه دارند تنها در راستای گرفتن کار و بهبود رزومه کاری خود اقدام به قبول لوله کشی ساختمان ها می کنند و بدون اینکه حتی متوجه باشند ضربات جبران ناپذیری به پیکره ساخت وارد می کنند.


کوتاه‌ترین مسیر، بهترین استراتژی است

انشعابات مربوط لوله کشی سرد و گرم داخل ساختمان باید تا حد امکان کوتاه باشند. قطعا زمانی که جریان آب به داخل ساختمان راه پیدا می‌کند، انشعابات مختلفی از آن برای دسترسی به تمام قسمت‌های خانه ایجاد می‌شود؛ از همین رو متخصصان این حوزه معتقدند یک لوله کشی استاندارد و صحیح دارای مسیرهای کوتاه است و نباید پیچ و خم اضافی و غیر کارآمد داشته باشد.


 این نوع استراتژی در لوله کشی سرد و گرم ساختمان‌ها باعث می‌شود که لوله‌ها مقاومت بیشتری در برابر فشار آب داشته باشند و در صورتی که دچار مشکلاتی همچون نشتی یا شکستگی شدند، راحت‌تر و سریع‌تر بتوان آنها را تعمیر کرد.


تامین کیفیت آب از طریق شبکه های آبرسانی عمومی صورت می گیرد که این امر با رعایت قوانین و استانداردهای لازم در تامین آب شرب ممکن می شود. برای استفاده از آب آشامیدنی سالم بدون تغییر رنگ و مزه ابتدا باید لوله ها را از جنس مرغوب و با کیفیت انتخاب نمود. در صورت نصب لوله های نامرغوب امکان نشتی آب وجود دارد و کیفیت آب آشامیدنی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


نکات مهم برای بررسی لوله‌ کشی ساختمان

 جهت جلوگیری و به حداقل رساندن مشکلات مربوط به لوله‌ کشی ساختمان، لازم است که لوله‌ کشی آب و فاضلاب ساختمان با توجه به‌اندازه‌ای که دارد به‌صورت مداوم بررسی‌شده و هرگونه مشکلی در آن شناسایی شود و جهت رفع مشکل باید با شرکت‌های خدمات تأسیساتی ساختمان تماس گرفته شود. 


درنظر داشته باشید که همه کارها را خودمان نمی‌توانیم انجام بدهیم. در زمینه تاسیسات و لوله کشی هم دقیقا تخصص و تجربه مهم است. اگر تا به حال یک کار کوچک هم انجام نداده‌اید دست به کارهای بزرگ نزنید که ممکن است کلی هزینه و خسارت به بار بیاورید. 


شروع یک پرو‌ژه‌ی بهسازی خانگی بدون داشتن مهارت و اطلاعات کافی می‌تواند باعث صدمه‌دیدن خانه‌ی شما بشود. انجام کار مستقل بدون داشتن اطلاعات از روند کاری می‌تواند خرج بیشتری برای آینده داشته باشد؛ از آنجایی که بعدا مجبور می‌شوید به یک پیمان‌کار پول پرداخت کنید تا دوباره همان کار را از اول به درستی انجام بدهد.


در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه برای ارتباط لوله کشی بین مصرف کننده های مختلف مثل ماشین ظرفشویی، لباسشویی و سینک می‌بایست لوله هایی کشیده شود،در این لوله کشی نکته مهم این است که به هیچ عنوان نباید این ارتباط لوله کشی به صورت افقی انجام گردد .


چون بعد از تمام شدن کار احتمال سوراخ کاری روی لوله ها زیاد می باشد که باعث آسیب رسیدت به لوله ها می شود، همچنین به دلیل عبور لوله های افقی پشت کاشی و ریختن دوغاب سیمان پشت کاشی با مشکل مواجه می‌گردد.


لوله های فاضلاب و دیگر لوله ها در ساختمان های در حال ساخت بدلیل وجود دیگر مصالح باید مورد توجه قرارگیرند تا مورد آسیب قرار نگیرند.

الف ـ با قرار دادن کارتن یا مقوا در زیر لوله های ساختمان و فاضلاب از آسیب آن جلوگیری نمایید.

ب ـ لوله را اشیا و مصالح تی دور نه دارید

ج ـ بعد تست و تأیید مهندس ناظر مسیر لوله کشی فاضلاب با استفاده از ملات سبک پوشانده شود تا از آسیب احتمالی مصون گردد.



استفاده از اجناس و نهایتا کار بی کیفیت

این یک حقیقت است متاسفانه که برخی از پیمانکاران و یا مجریان تاسیسات سود خود را در استفاده از اجناس بی کیفیت جستجو می کنند. این افراد با عقد قرارداد با شرکت ها و کارخانجات و یا توزیع کننده های جنس بی کیفیت به منظور فروش بیشتر آنها اغلب سود خود را از آنها دریافت می کنند.


این افراد عمدتا توجهی به کار مشتری خود ندارند و به دلیل نداشتن تعهدات کافی و لازم آگاهانه و یا ناآگاهانه اقدام به استفاده از لوله هایی در ساختمان می کنند که طول عمر کمی دارد و یا اصلا کیفیت خوبی ندارد.



حواستان به لوله فاضلاب باشد

یکی دیگر از مسائلی که در لوله کشی سرد و گرم ساختمان‌ها باید به آن توجه کنید، مسیر لوله‌ی فاضلاب است. بر اساس آخرین استاندارد‌های تعیین شده توسط سازمان آب و فاضلاب کشور، فاصله‌ی بین لوله کشی آب بهداشتی ساختمان و لوله‌ی فاضلاب باید حداقل نیم متر یا ۵۰ سانتی‌متر باشد؛ از همین رو تا حد امکان سعی کنید مسیر لوله کشی سرد و گرم ساختمان را از مسیر لوله فاضلاب دور نگه دارید.


 اگر مسیر لوله‌های فاضلاب به صورت افقی باشد، باید لوله‌ی آب بهداشتی ساختمان بالای آن قرار گیرد. در این مورد نیازی به در نظر گرفتن فاصله نیست؛ اما نحوه‌ی چیدمان لوله حتما باید توسط بازرس بررسی شود.


استفاده از سیفون در لوله های فاضلاب امری بسیار ضروری است. سیفون ها از ایجاد بوی بد فاضلاب در ساختمان جلوگیری می کنند و مانع از بیرون آمدن حشرات می شوند. سیفون ها باید به شیوه ای استاندارد نصب و راه اندازی شوند.


در فصل زمستان باید از لوله های نصب شده مراقبت نمود تا دچار یخ زدگی و انقباض نشوند. در صورت استفاده از لوله های پلیمری باید از آنها در برابر نور خورشید محافظت شود تا دچار آسیب نشوند.


شیب بندی لوله ها خصوصاٌ لوله های فاضلاب امری بسیار مهم در لوله کشی ساختمان به شمار می آید. برای توزیع آب در یک شبکه، محل قرارگیری منبع باید بالاتر از محلی که آب به آن هدایت می شود، باشد. این شیب باید هم در لوله های آب و هم در لوله های فاضلاب رعایت گردد تا مانع از گرفتگی لوله ها شود.



نشت لوله‌ کشی:

نشتی لوله با نشتی یک قطعه کاملاً متفاوت است. در کل تعمیرات لوله‌ کشی ساختمان پیچیده‌تر است. اگر نشتی بروی دیوار، کف یا سقف دیده شود، قبل از اینکه آسیب جدی‌تر ایجاد کند، باید تعمیر و یا تعویض شود. ابتدا باید جلوی نشتی را با قطع شیر اصلی بگیریم تا بتوانیم لوله را تعمیر و یا برای تعویض لوله اقدام کنیم.


 دریچه آب را به لوله متصل کنید و سوپاپ‌ها را ببندید تا آبی که در لوله باقی‌مانده است تخلیه شود. لوله را با پارچه خشک‌کنید. اکثر نشتی‌ها در نقطه اتصال لوله‌ها و یا نزدیک این نقاط رخ می‌دهد. اگر متوجه نشتی در لوله‌ کشی آب ساختمان شده‌اید، باید در اسرع وقت با خدمات تأسیساتی ساختمان تماس گرفته تا از آسیب بیشتر و افزایش صورت‌حساب آب جلوگیری شود.


http://110loleh.mizbanblog.com/post/14

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.