خبر روز

بهترین مطالب حوزه معماری و عمران و دکوراسیون داخلی -تکنولوژی - بازاریابی - پوشاک و اکسسوری

خبر روز

بهترین مطالب حوزه معماری و عمران و دکوراسیون داخلی -تکنولوژی - بازاریابی - پوشاک و اکسسوری

نکات مهم در لوله کشی توکار گاز


اما نکته مهم در لوله کشی توکار به خاطر عدم دسترسی سریع و راحت به آن نیازمند این هست که پس از چربی زدایی ( اگر قبلا توکار بوده باشد باید زنگ زدایی هم شود ) به آن پرایمر بزنند.

 


 

سپس با کمک نوار مخصوص لوله های گاز و بعد از استحکام لازم پرایمر عملیات نوارپیچی لوله گاز را انجام می دهیم.


به شکلی که نوارها بر روی هم پوشش بدهید ( بهتر است حدود ۱۵ سانتیمتر از لوله ها و کابل های تاسیساتی ) تا هیچ گونه موادی به لوله گاز نچسبد.


دقت کنید که قسمت پایانی نوار لوله گاز باید بین ۲ تا ۴ بار روی هم پیچیده باشد.


البته باید دقت کرد که اگر در مرحله لوله کشی توکار, نوار قبل از رسیدن به انتهای لوله به پایان برسد باید نوار جدید ۲ بار بر روی انتهای نوار قبلی پوشش داده شود.


 


مقررات ملی ساختمان


در اینجا به برخی از مقررات ملی ساختمان که نیاز هست تا تمام لوله کش ها این موارد را دقت کرده و در مراحل لوله کشی گاز انجام دهید.


• مهم ترین کار در نقشه لوله کشی در ابتدا مشخص بودن محل لوله کشی, قطر دود کش و پنجره می باشد.

• با طراحی رنگ بندی برای هر نوع لوله باید کروکی و آدرس دقیق لوله ها مشخص باشد.

• نکته مهم در کروکی لوله کشی, سمت شمال نقشه هست که باید به سمت کوچه یا خیابان اصلی باشد.

• بازرسی نهایی ساختمان و منازل فقط در صورت وجود برگه پیش بازرسی مجاز می باشد.

• همچنین برای بازرسی نیز باید در پرونده لوله کشی اجرا و نصب عملک گاز قید شده باشد.

• بین دو رایزر در یک عملک باید فاصله ای حداقل به حدود ۱۲ سانتی متر باشد.

• در موازی بودن محور عملک و رایزر باید دقت شود.

• به هیچ وجه نباید هیچ کنتوری بر روی دیوار واسط بین شما و همسایه باشد.

• محل نصب کنتور گاز باید نزدیک به دیوار باشد. اگر نباشد باید دیواری پست آن قرار داده شود.

• برای جلوگیری از هر نوع بار حقوقی در ساختمان ها بهتر است مراحل تفکیک کنتور در کنار درب اصلی باشد.

• بهتر است که با توجه به نیاز ساختمان قطر لوله ها تعیین شود در غیر اینصورت مسئولیت بر عهده ساختمان می باشد.

• نصب و اتصال شیر قفلی در ابتدای مسیر لوله کشی گاز حتما باید انجام شود.

• بهتر است که فاصله بین عملک تا کنتور و طول لوله کشی بین آنها ۲۵ متر باشد.

• برای حفظ امنیت و جلوگیری از هرگونه مشکلات بعد از نصب کنتور باید تمام لوله های بعد از کنتور در درون خانه باشد.

• همانند سایر شیرآلات باید لوله کش دقت کند که باز شدن شیر خلاف عقربه های ساعت و بسته شدن ان هم جهت با عقربه های ساعت انجام شود.

• بهتر است که از پشم شیشه برای عایق کاری بین تقاطع دودکش و لوله گاز استفاده شود.

• نکته مهم توکار کردن دودکش در طبقات بالا در ساختمان ها می باشد.


منبع: لوله کشی گاز ساختمان در تاسیسات سرویس



گونه های گرفتگی های لوله ها

در این مطلب درباره مشکلات گرفتگی در ساختمان ها و منازل مسکونی صحبت خواهیم کرد. مشکلات گرفتگی لوله فاضلاب اصلاا چیز خوبی نیست. اما در این مطلب شما می دانید که چه مکان هایی و چه قسمتهایی در خانه ممکن هست تاثیر بسیار بیشتری برای گرفتگی لوله داشته باشند.

 


 

گرفتگی لوله آشپزخانه 

مهمترین مشکلاتی که در لوله های آشپزخانه شکل می‌دهد می شود به رسوب چربی ها و ته ما‌نده های خوراک در لوله ها اشاره نمود . 


عملکرد نمائید با قرار دادن یک طوری و یا این که سافی در محل ورود لوله آشپزخانه بازدارنده از ورود ته ما‌نده طعام در لوله گردید و همینطور بعداز شست و شوی ظروف هم خوبتر است که آب گرم را با کتری در درون لوله بریزید تا چربی ها را به همراه خویش غالب شود . 



گرفتگی لوله توالت 

عمده گرفتگی ها در نصیب لوله های دستشویی می‌باشد . چون فضولات احتمال دارد که سپس مدتی در داخل لوله باقی بماند و به داخل چاه فاضلاب نرود . 



گرفتگی لوله گرمابه 

بیشترین گرفتگی در لوله های گرمابه به یاد وجود موهای زائد در لوله ها میباشد . فقط شیوه برای درآوردن این موها به کار گیری از دستگاه فنر زنی میباشد . 


درضمن خوب تر است که موهای زائد را در سوی خارج لوله به خارج بکشید و در راستای درون چاه فشار ندهید . چون احتمال دارد که در عمق اضافه لوله مجدد گیر نماید و بازدارنده گریزو فرار آب شود . 


برای مشاهده سایت و دریافت خدمات لوله بازکنی ارزان و فوری میتوانید اینجا کلیک کنید و وارد سایت لوله بازکنی پرتقال شوید و از خدمات این سایت کمک بگیرید.



اختلال دیگری که در لوله های خزینه و توالت موجود هست وجود سیمان های مانده در طول کاشی کاری می‌باشد . 


این مواد مضاعف محکم و سفت است و خوب تر است که بدون هیچ تردیدی خودتان برای رفع گرفتگی لوله مبادرت نکنید . 


 احتمال دارد عمده گرفتگی هایی که در لوله ها واقعه می افتد علت مهم آن در لوله منتهی به چاه باشد و یا این که در نصیب تخلیه فضولات چاه باشد . 


شما برایاینکه بتوانید مشکل گرفتگی لوله و کار لوله بازکنی به صورت ارزان و فوری انجام دهید باید از مجموعه هایی این خدمات را دریافت کنید که سابقه کار زیادی در باز کردن انواع لوله های آب و فاضلاب داشته باشند. مجموعه لوله بازکی پرتقال ابن خدمات را بخوبی انجام میدهد. 



وقتی که چاه فاضلاب لبریز می شود و یا این که نزدیک لبریز شدن است چربی ها – موهای زائد – پسماند ها و … در سمت چاه تکان نمی‌کنند و به مرور زمان در درون خویش لوله باقی‌مانده و رویه فراروگریز آب را مسدود می نمایند . 


زمانی شما رویکرد لوله را گشوده می‌کنید متوجه می‌شوید که جریان آب گشوده نیز نماید میباشد . در اینجا می بایست بدانید که امکان دارد خلل حیاتی در جاه فاضلاب و یا این که لوله منتهی به چاه باشد . 


در اینصورت می بایست به طبع چاه فاضلاب را تخلیه فرمائید چه بسا در‌حالتی که خالی کردن فضولات چاه را به تاخیر بیندازید امکان دارد که آب چاه فاضلاب به سوی خارج و در مرحله زمین شکافت نماید و فضای پلیدی را در ساختمان به‌وجود بیاورد . 




اثربخشی کامپوزیت ساخته شده برای عایق گرمایی ساختمان

هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از مواد بازیافتی، دوستدار محیط زیست و قابلیت مقاومت در برابر عبور گرما از خود کامپوزیتی تهیه کرده که بتواند تحولی در صنایع عایق سازی ایجاد کرده و باعث شود که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، به دولت ها در کاهش هزینه انرژی کمک کرده و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

  


 

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

مقدمه

عایق سازی بهینه رویکردی در طراحی، ساخت، تقویت و مقاوم‌سازی ساختمان است که به نحو چشم گیری از اتلاف گرما می‌کاهد و با استفاده از مقادیر زیاد عایق سازی و مقاوم‌ سازی در برابر ورود هوا بیش از مقدار عادی در انرژی صرفه جویی می‌ نماید. عایق سازی بهینه یکی از اجداد رویکرد منزل کنش پذیر است. هیچ تعریف مدونی درباره عایق سازی بهینه وجود ندارد. اما ساختمان ‌هایی که به طور بهینه عایق سازی شده ‌اند، عموماً شامل ویژگی ‌های زیر هستند:

 

1. مقدار بسیار زیاد عایق سازی 

2. حصول اطمینان از ادامه عایق کاری در محل اتصال دیوارها به سقف، فونداسیون‌ ها و سایر دیوارها

3. نفوذ ناپذیر ساختن هوا به ویژه در اطراف درها و پنجره ‌ها

4. داشتن سیستم تهویه بازیافت گرما برای فراهم کردن هوای تازه

5. عدم وجود پنجره‌ های بزرگ در هر جهت

6. ایجاد سیستم عادی گرمایش بسیار کوچک تر از انواع عادی آن، گاهی فقط یک بخاری پشتیبان کوچک

 

نیسون و دات (۱۹۸۵) پیشنهاد کردند که اگر هزینه گرمایش فضا کمتر از هزینه گرمایش آب باشد، منزل می‌ تواند به صورت عایق سازی بهینه توصیف گردد. عایق سازی مساکن به ویژه ساختمان های مسکونی و جلوگیری از هدر رفتن انرژی از مهم ترین مسائلی است که سازنده ها و مهندسان عمران به آن دقت کرده و سعی دارند به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کنند.

 

هدف

هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از مواد بازیافتی، دوستدار محیط زیست و قابلیت مقاومت در برابر عبور گرما از خود کامپوزیتی تهیه کرده که بتواند تحولی در صنایع عایق سازی ایجاد کرده و باعث شود که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، به دولت ها در کاهش هزینه انرژی کمک کرده و آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

 

روش

دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش در ابتدا پارچه ها و کاغذها را به تکه های کوچک خرد کرده سپس درون بشر ریخته. آب جهت نرم شدن مواد و گچ جهت استحکام ماده زمینه نهایی به آن اضافه کردند (عکس شماره یک). پس از تهیه کامپوزیت، به سراغ تهیه وسیله ای برای آزمایش عایق یا عدم عایق بودن مواد رفته و آ ن را ساختند.

برای ساخت در ابتدا یک مکعب مستطیل چوبی ساخته و تمام درزهای آن را با چسب حرارتی پوشانده تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود. سپس لامپ صد واتی را دقیقاً در وسط و در کف جعبه قرار داده و از طریق سیمی آن را به دو شاخه برق وصل کردند. تمام دیواره های جعبه را توسط پوششی مانند تلق یا سلفون پوشاندند به طوری که برای هر آزمایش قابلیت این وجود داشته باشد که آن را تعویض کنند.


ادامه مطلب: 


https://article.tebyan.net/372766/%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%82-%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86

اصول طراحی اتاق نشیمن، این نکته ها معجزه گرند!

 اصول طراحی اتاق نشیمن چگونه باید باشد؟ آیا شما نیز این سوال را تا به حال از خودتان پرسیده اید؟ اگر جواب تان مثبت است پس خواندن این مقاله را از دست ندهید. 
 
 
در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم تا کمی درباره روش ها و اصول طراحی اتاق نشیمن که یکی از مهمترین بخش های هر خانه است صحبت کنیم. همان جایی که شاید با ساعت ها نشستن در آن جا روزتان را سپری و یا با مهمان هایتان خوش و بش کنید.

در ادامه خواهید خواند:

اصول طراحی اتاق نشیمن و تاثیر رنگ بر طراحی داخلی
اصول طراحی اتاق نشیمن و روش های چیدمان مبلمان
اصول طراحی اتاق نشیمن و معجزه‌ی نور در دیزاین داخلی
اصول طراحی اتاق نشیمن و تاثیر رنگ بر طراحی داخلی
رنگ و اصول طراحی اتاق نشیمن

یکی از چالش برانگیزترین کارها در هنگام دکوراسیون داخلی و طراحی اتاق نشیمن، انتخاب تم رنگی برای فضای اتاق است. رنگ دیوار اتاق نشیمن را چگونه انتخاب کنیم؟ چه رنگی برای فرش اتاق نشیمن مناسب است؟ رنگ پرده های اتاق نشیمن را با چه چیزی ست کنیم؟ ترکیب بندی رنگ مبلمان اتاق نشیمن بهتر است چگونه باشد؟ در انتخاب رنگ اکسسوری های به کار رفته در طراحی و دکوراسیون اتاق نشیمن بهتر است به چه نکاتی توجه کنیم؟ چه رنگی برای چیدمان اتاق نشیمن مدرن و یا چیدمان اتاق نشیمن سنتی مناسب تر است؟ این ها تنها بخشی از سوالاتی هستند که در هنگام طراحی داخلی اتاق نشیمن با آن ها مواجه خواهید شد. حال سوال اصلی این است که اصول انتخاب رنگ اتاق نشیمن چیست؟



نکته اول: آشنایی با پالت های رنگی و رعایت ترتیب

وقتی تصمیم به انتخاب رنگ برای اتاق نشیمن دارید، در ابتدا لازم است تا کمی درباره مباحث رنگ شناسی، هارمونی رنگ ها، رنگ های خنثی، رنگ های مکمل و رنگ های هم خانواده بیشتر بدانید. سپس تم رنگی مورد علاقه‌ی خودتان را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعدی می توانید رنگ اِلِمان ها و عناصر بزرگ تر اتاق نشیمن را انتخاب نمایید. یعنی همان عناصری که در انتخاب رنگ آن ها با محدودیت بیشتری مواجه هستید. به عنوان مثال رنگ فرش ها، رنگ دیوار و رنگ پرده ها.



نکته دوم: میانه روی

بهتر است مشخص کنید که واقعا به چه رنگی علاقه دارید و می خواهید کدام عناصر را از رنگ های هم خانواده و کدام عناصر را از رنگ های مکمل انتخاب کنید. در این صورت می توانید انتخاب های آگاهانه تری داشته باشید و پالت رنگی جذاب تری بسازید.

یکی از مهم ترین اصول طراحی اتاق نشیمن این است که در استفاده از رنگ های مشابه و رنگ های مکمل زیاده روی نکنید. به این معنی که تصور نکنید اگر مثلا رنگ سبز را برای رنگ دیوار اتاق نشیمن انتخاب کرده اید پس حتما باید همه چیز را از تم رنگی سبز انتخاب کنید و یا بالعکس دیگر نباید از هیچ المان سبز رنگی استفاده کنید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که همنشینی رنگ های مکمل باعث می شود تا رنگ ها و عناصر طراحی بهتر دیده شده، فضای اتاق نشیمن از یکنواختی خارج شده و جلوه‌ی بصری بیشتری داشته باشد.


در همین راستا پیشنهاد می کنیم حتما مطلب روانشناسی رنگها در معماری ؛ از سفید تا سیاه که پیش از این در ویکی ساختمون منتشر شده را بخوانید.


اصول طراحی اتاق نشیمن و روش های چیدمان مبلمان

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در اصول طراحی اتاق نشیمن، توجه به اصول چیدمان مبل در اتاق نشیمن است. چیدمان مبل در اتاق نشیمن مربعی، اتاق نشیمن مستطیلی و یا اتاق نشیمن دایره‌ای متفاوت می باشد. همچنین چیدمان اتاق نشیمن کوچک با بزرگ تفاوت دارد.

نوع، تعداد و ترکیب مبلمان نیز یکی دیگر از مواردی است که در چیدمان آن بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر صاحب خانه هستید و هنوز مبلمان خود را نخریده اید، توصیه می کنیم که ابتدا به صورت ذهنی و با گذاشتن اشیاء جایگزین مثل برش های مقوا با ابعاد و اندازه های درست، چیدمان های مختلف مبلمان را بررسی کنید. زیرا در این صورت متوجه می شوید که با توجه به شکل هندسی فضا، محل قرار گرفتن پنجره ها و دیگر عناصر داخلی، به چه تعداد مبل تک نفره، دو نفره یا سه نفره برای رسیدن به بهترین چیدمان مبل خانه نیاز دارید.


محل قرار گرفتن مبلمان نسبت به فرش نیز یکی دیگر از نکات قابل توجه است که بسیار مهم می باشد. این نکته در تصاویر زیر به خوبی نشان داده شده است.


اصول طراحی اتاق نشیمن و معجزه ‌ی نور در طراحی داخلی
منابع نوری یکی دیگر از مسائلی ست که باید در هنگام طراحی و دکوراسیون اتاق نشیمن به آن توجه کنید. فضای اتاق نشیمن خانه‌‌ی شما چند تا پنجره دارد؟ پنجره ها در کدام یک از دیوارها قرار گرفته اند؟ آیا فضای اتاق نورگیر است؟ جواب دادن به این سوالات بسیار مهم می باشد. زیرا منابع نوری نه تنها در تامین نور محیط و جلوه‌ی بصری عناصر طراحی اثرگذار است، بلکه بر روی نوع چیدمان مبلمان اتاق نشیمن نیز تاثیر دارد.

تاثیر نور در دکوراسیون اتاق نشیمن
محل قرار گرفتن پنجره ها می تواند نوعی عامل محدودکننده و یا یک عامل کمک کننده در چیدمان مبل باشد. البته که این مسئله از یک خانه به خانه‌ای دیگر و از یک سلیقه به سلیقه‌ای دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال قرار گرفتن تلویزیون بر روی دیوار روبروی پنجره به دلیل انعکاس نور پنجره بر روی صفحه تلویزیون، ممکن است تماشای آن در روز با مشکل روبرو کند. و یا داشتن یک پنجره‌ی نورگیر به شما در چیدمان و انتخاب محل قرار گرفتن گلدان های گل در اتاق نشیمن کمک کند.

نتیجه گیری: در این مقاله از ویکی ساختمون سعی کردیم تا اصول طراحی اتاق نشیمن را از نظر تاثیر رنگ و نور و نیز روش های چیدمان مبل در اتاق نشیمن بررسی کنیم. با خواندن این مقاله به نکات مهمی درباره اصول انتخاب رنگ، اصول چیدمان مبل و تاثیر منابع نوری بر روی چیدمان اشاره کردیم که می تواند در هنگام طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن منزل تان راهنمای تان باشد. پس برای داشتن بهترین چیدمان اتاق نشیمن ایرانی، پیشنهاد می کنیم که اگر مقاله را به صورت تیتروار خوانده اید حتما یک بار هم آن را به طور کامل بخوانید.

راهنمای خرید بخاری گازی ؛ معرفی کامل، بهترین برندها و قیمت

در کشور ما همچنان بخاری گازی پر استفاده ترین وسیله گرمایشی است که این موضوع دلایل زیادی دارد و در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. در انتخاب بخاری گازی باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار داد. اگر شما هم به دنبال این روش گرمایش زمستانی هستید با مطالعه این مقاله‌ ویکی‌ساختمون می‌توانید با بخاری گازی، انواع، مزایا، معایب، برندها، قیمت‌ها و مصرف انرژی آن آشنا شوید.

 


 

انواع بخاری و مقایسه آن‌ها با بخاری گازی

این نوع از بخاری‌ها انواع مختلفی دارد که از بین آن‌ می‌توان به بخاری گازی بدون لوله، بخاری گازی نیازمند به لوله، بخاری گازی با تولید حرارت بالا و بخاری گازی با تولید حرارت پایین اشاره کرد. بخاری‌های گازی بدون نیاز به لوله در اندازه‌های بزرگ و کوچک برای مصارف خانگی وجود دارند که اندازه آن به فضای مورد استفاده برای بخاری بستگی دارد، هرچه فضا بزرگ‌تر باشد بخاری بزرگ‌تر با توان تولید بیشتری نیاز است. بخاری‌های نیازمند لوله هم به همین صورت در دو اندازه تولید‌ می‌شوند.


بخاری‌ها در گذشته به صورت زغالی و هیزمی بودند که با کشف نفت و گسترش استفاده از آن، بخاری‌های نفتی به بازار آمدند. چند دهه است که با لوله‌کشی گسترده گاز طبیعی در سراسر کشور، استفاده از بخاری گازی رواج پیدا کرده است. البته در این بین بخاری برقی نیز از زمان تولید الکتریسیته به صورت صنعتی به عنوان یکی از روش‌های تولید گرما رواج پیدا کرده است.


رواج بخاری گازی در سال‌های اخیر بی دلیل نبوده است. بخاری‌های هیزمی و زغالی به دلیل سختی تهیه هیزم با قوانین عدم قطع درختان در بسیاری از نقاط دنیا یکی از روش‌های سخت به حساب‌ می‌آید و به دلیل کثیف کاری زیاد هم بسیار کم مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.


بخاری نفتی هنوز در بسیاری از نقاط که دسترسی به گاز وجود ندارد و هزینه استفاده از بخاری های برقی هم بسیار گران تمام می شود مورد استفاده است ولی تعداد آن‌ها محدود و عمدتا در روستاها است. بخاری برقی در بسیاری از نقاط دنیا که دسترسی به گاز و نفت وجود ندارد یا قیمت زیادی دارند بسیار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد اما به نظر‌ می‌رسد که به دلایلی زیادی که در زیر به آن ها اشاره شده است در ایران بهترین گزینه تولید گرما در زمستان بخاری گازی است.


بخاری گازی نسبت به بخاری برقی ارزان‌تر است.

این نوع از بخاری‌ها نصب راحت‌تری نسبت به بخاری نفتی و هیزمی دارد.

این نوع از بخاری‌ها انواع قابل حمل و ثابت دارد و طیف بیشتری از نیازها را برطرف‌ می‌کند.

بخاری گازی نسبت به بخاری‌های نفتی و هیزمی تمیزتر و بی‌دردسرتر است.

بازدهی این نوع از بخاری‌ها زیاد است.


مصرف بخاری گازی چقدر است؟

بیشتر بخاری‌های گازی که در ایران وجود دارد رده انرژی E و D دارند و بازدهی پایینی دارند. متأسفانه بسیاری از بخاری‌های گازی موجود در کشور حتی رده انرژی بسیار پایین تری G دارند و بسیاری از شهروندان هم به دلیل ارزان بودن گاز اصلا توجهی به رده انرژی نمی کنند. اگر به دنبال خرید این نوع از بخاری‌ها با بازدهی بالا و رده انرژی بهتر هستید از شرکت‌های معتبر خرید و به برچسب رده انرژی دقت کنید.


میزان تولید گرمای بخاری گازی چقدر است؟

هر کیلووات یا کیلوکالری انرژی تقریبا 10 متر مربع فضا (در مناطق سرد) را گرم‌ می‌کند. در هنگام خرید این نوع از بخاری‌ها به حداقل و حداکثر میزان تولید انرژی بخاری گازی دقت کنید. علاوه بر این، متراژ فضایی که بخاری در آن نصب‌ می‌شود نیز باید در نظر گرفته شود و متناسب با مساحت به انتخاب نوع و اندازه بخاری اقدام شود.


مصرف انرژی در بخاری گازی

بر همین اساس بهتر است بدانید که در مناطق خیلی سرد و کوهستانی به ازای هر کیلووات انرژی، تقریبا 5/8 متر مربع فضا گرم‌ می‌شود. در مناطق با آب و هوای کمی گرم‌تر به ازای هر کیلوکالری انرژی گرمایی، تقریبا 13 تا 16 متر مربع فضا گرم‌ می‌شود.


نکات مهم در فرآیند خرید بخاری گازی

در هنگام خرید این نوع از بخاری‌ها به نکات بسیاری باید توجه کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید. اول از همه سعی کنید برند معتبری از بخاری گازی را تهیه کنید تا از گارانتی و خدمات پس از فروش با کیفیتی نیز بهره‌مند شوید همچنین بهتر است بخاری گازی را از فروشگاهی تهیه کنید که مهلت چند روزه‌ای را برای آزمایش و تست بخاری در اختیار شما قرار‌ می‌دهد تا در صورت راضی نبودن از آن بتوانید هزینه خود را پس بگیرید یا اگر کالا معیوب بود بدون دردسر آن را تعویض کنید. نکات زیر را در انتخاب خود مد نظر قرار دهید:


به تناسب بخاری با فضای باز یا فضای بسته دقت کنید تا بخاری مناسب را تهیه کنید.

به تمهیدات ایمنی توجه کنید. بخاری گازی خوب باید ترموکوبل، حس‌گر میزان اکسیژن و منواکسید کربن داشته باشد.


به رده انرژی بخاری توجه کنید تا یک برند پربازده و با رده انرژی بالا تهیه کنید.

میزان تولید صدا هم برای برخی افراد مهم است در هنگام خرید به برچسب راهنما دقت کنید.

در هنگام خرید به ارتفاع سقف، اقلیم، عایق‌کاری دیوارها، پنجره‌ها، اندازه پنجره‌ها، نورگیر بودن یا نبودن و پرده پنجره‌ها دقت کنید.


ظرفیت حرارتی بخاری از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. اگر ظرفیت حرارتی این نوع از بخاری‌ها از 7/11 درصد بالاتر باشد باید تمهیدات نصب لوله بخاری را در نظر داشته باشد و اگر ظرفیت حرارتی کمتر از مقدار ذکر شده باشد، بخاری نیازی به نصب لوله ندارد.


مزایا

اگر از کسانی که ابتدا از بخاری نفتی استفاده‌ می‌کردند سپس با دسترسی به لوله‌کشی گاز شهری به سمت استفاده از این نوع از بخاری‌ها روی آورده‌اند در خصوص مزایا این نوع بخاری بپرسید؛ خواهند گفت که بخاری گازی کارایی بهتر، همین‌طور دردسر و کثیف کاری کمتری دارد. از طرفی هم بخاری گازی نسبت به بخاری نفتی گران‌تر ولی نسبت به بخاری برقی بسیار ارزان‌تر است. در هنگام قطع برق، گرمایش مختل‌ نمی‌شود و مانند سایر روش‌های گرمایش نوین نیست که با قطع برق، تولید گرما با اختلال مواجه شود.


معایب

نقطه ضعف هایی کوچ و بزرگ تاکنون در خصوص این نوع از بخاری‌ها مطرح شده است و یکی از آن ها تولید منواکسید کربن است. تمهیدات زیادی برای بخاری‌های گازی صورت گرفته تا میزان تولید منواکسید کربن آن‌ها کم شود و همچنین حس‌گرهایی هم بر روی بخاری گازی تعبیه شده‌اند تا در صورت نشت منواکسید کربن و کاهش میزان اکسیژن، بخاری خاموش شود.


یک ایراد دیگر که‌ می‌توان به این نوع از بخاری‌ها گرفت این است که معمولاً گچ دیوار پشت بخاری گازی در اثر گرمای زیاد‌ می‌سوزد و از بین‌ می‌رود البته این ایراد به بخاری نفتی هم وارد است. با راویز کشی دیوار پشت بخاری گازی‌ می‌توان تا حدی مانع ریزش گچ دیوار شد ولی آنچنان که باید تأثیرگذار نیست.


بهترین برند‌های بخاری گازی کدام اند؟

برند‌های زیادی از بخاری گازی وجود دارد که از میان آن‌ها‌ می‌توان به پلار، نیک کالا، آبسال، آزمایش، سپهر الکتریک، جهان افروز، برفاب، سوپر الکتریک، آذر درخشان، آذر تهویه ، ایمن گاز مشهد، ایران شرق، تکسان خزر، لورچ، جهان کار، هیوندای و مشهد دوام اشاره کرد.


بهترین برندهای بخاری گازی

از میان آن‌ها پلار محصول مشترک ایران و کره جنوبی است و کیفیت بالایی دارد. لورچ، آزمایش، آبسال جز برند‌های قدیمی و معتبر تولید کننده بخاری گازی هستند و برند هیوندای هم ساخت کره جنوبی است که کیفیت ساخت خوبی دارد و برند شناخته شده‌ای در بازار ایران است.


هنگام خرید این نوع از بخاری‌ها به برند آن توجه و از خرید بخاری‌های با برند نامعتبر خودداری کنید زیرا خدمات پس از فروش و گارانتی شرکت‌های معتبر به مراتب بهتر است، همچنین شرکت‌های معتبر از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده‌ می‌کنند و مصرف انرژی کمتر و در عین حال بازده بالاتری دارند.


ممکن است برندهای معتبرتر قیمت بالاتری را بر روی محصول خود بگذارند ولی با توجه به کیفیت بالاتر و تکنولوژی ساخت بهتر از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری‌ می‌کنند و با کاهش هزینه گاز مصرفی، هزینه بالاتر خرید را جبران‌ می‌کند.


قیمت بخاری گازی

رنج قیمت این نوع از بخاری‌ها با توجه به اندازه، میزان تولید انرژی و طرح آن متفاوت است و از 400،000 تا 1،700،000 تومان متغیر است. بخاری‌های کوچک یا با ظرفیت تولید انرژی کم که مناسب اتاق‌خواب و فضاهای کوچک هستند از 400،000 تا 600،000 تومان وجود دارند. مدل‌های ساده قیمت کمتری دارند و مدل‌های به روز و طرح شومینه قیمت بیشتری دارند.


قیمت بخاری‌های بزرگ با ظرفیت تولید گرمای زیاد که مناسب اتاق نشیمن و پذیرایی هستند از 500،000 تا 1،700،000 تومان است. این نوع از بخاری‌ها هم اگر طرحی ساده داشته باشد ارزان‌تر است و اگر مدرن‌تر باشد و یا طرح شومینه باشد گران‌تر هستند.


سخن پایانی


بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی به صرفه است که در ایران رواج زیادی دارد. این نوع از بخاری‌ها در انواع بزرگ، کوچک، بدون نیاز به لوله و نیازمند لوله موجود هستند. رنج قیمت این بخاری ها از 400،000 تا 1،700،000 تومان است. در هنگام خرید به برچسب انرژی و امکانات بخاری دقت کنید و همیشه از برند‌های معتبر استفاده کنید.


ماخذ

https://wikisakhtemoon.com/2720/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C/

رقیب دیجی‌کالا با ترکیب سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی آماده ورود به بازار ایران است

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در آینده‌ای نزدیک، دیجی‌کالا دیگر تنها فروشگاه اینترنتی بزرگ ایران نخواهد بود و یک تیم با ترکیب سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی که آخرین مراحل کار خود را پیش می‌برد، در حال آماده‌سازی خود برای ورود به بازار ایران است. این بازیگر جدید که «بامن شاپ» نام دارد، احتمالاً قرار است مدلی شبیه به «eBay» را در ایران ارائه دهد تا کاربران هم در کنار فروشندگان، به شکلی امن قابلیت خرید و فروش داشته باشند.
 
 
ابتدای اسفند ۹۷، بامیلو از رقابت با دیجی‌کالا کنار رفت و پس از چند ماه، حتی دامنه این فروشگاه نیز بازدیدکنندگان را به سمت «اسنپ مارکت» هدایت کرد. اما بر اساس شنیده‌ها، قرار نیست دیجی‌کالا به عنوان تنها فروشگاه اینترنتی بزرگ در حوزه تجارت الکترونیکی ایران باقی بماند.

از سوی دیگر شنیده می‌شود که «آپ» در فروشگاه جدید سرمایه‌گذاری کرده است. روابط عمومی آپ در پاسخ به درخواست دیجیاتو مبنی بر تایید یا تکذیب این خبر، اعلام کرد که «عده‌ای از سهام‌داران آپ در این فروشگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند نه خود شرکت آپ». بررسی‌های بیشتر دیجیاتو نشان می‌دهد که پای یک سرمایه‌گذار ترک هم در میان است. با این حال مشخص نیست به جز «سهام‌داران آپ»، سرمایه‌گذار ایرانی دیگری نیز در این پروژه مشارکت دارد یا خیر.



زمان دقیق آغاز به کار بامن شاپ، هنوز اعلام نشده است اما دیجیاتو می‌تواند تایید کند که چند شخص باتجربه در حوزه تجارت الکترونیکی، از جمله چند مهره‌ی کلیدی که قبلاً در بامیلو فعال بوده‌اند، در فروشگاه جدید حاضر خواهند بود.

البته این مسئله به معنای آن نیست که فروشگاه جدید قرار است صرفاً سیاست‌های بامیلو را ادامه دهد، بلکه شنیده می‌شود که پلتفرم جدید قرار است ترکیبی از چند ایده برای حل برخی مشکلات موجود در فضای تجارت الکترونیکی ایران باشد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که سیستم کاری فروشگاه جدید، اجازه فروش محصولات (یا خدمات) از طریق کاربر به کاربر، مانند دیوار یا شیپور را هم ارائه دهد. به نظر می‌رسد این فروشگاه بر کلیدواژه «امنیت» در خرید و فروش تاکید بسیاری دارد؛ چیزی که بر خلاف دیوار و شیپور، در «eBay» بیشتر قابل مشاهده است.

اما بامن شاپ چگونه قرار است با دیجی‌کالا که بازدید میلیونی دارد و می‌توان ۱.۷ میلیون تنوع محصول در آن یافت، رقابت کند؟ این احتمال وجود دارد که فروشنده‌ها در ابتدای فعالیت این پلتفرم، کمیسیونی صفر درصدی یا بسیار پایین پرداخت کنند. دیجی‌کالا در سه سال اخیر ۳۰ هزار فروشنده را در مارکت پلیس خود جذب کرده است و پرداخت کمیسیون پایین‌تر مشخصاً برای فروشندگان جذاب خواهد بود. نکته دیگر، تعداد کاربران آپ است که احتمالا می‌تواند در رشد این پلتفرم تاثیرگذار باشد. در حالی که آپ اکنون در کافه بازار ۱۱ میلیون نصب فعال دارد، دی ماه سال گذشته مدیرانش در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفته بودند که «تعداد مشتریان آپ از مرز ۳۵ میلیون کاربر گذشته است».

شاخص های کلیدی عملکرد در بازاریابی و ارتباط با مشتری

همان‌طور که همواره در بحث سیستمهای کنترل مدیریت مطرح می‌شود، تا زمانی که ما اهداف و خواسته‌ها و انتظارات خود را به شکلی عددی در قالب شاخص های کلیدی عملکرد یا همان KPI نسنجیم، موفقیت چندانی در پیاده‌سازی برنامه‌های خود نخواهیم داشت.
 
 
این قاعده، در زمینه‌ی مدیریت ارتباط با مشتری هم مصداق دارد.

این‌که بگوییم استقرار CRM فعالیت مفیدی است و می‌تواند دستاوردهای خوبی هم داشته باشد، کافی نیست. این حرف‌های کلی، تا زمانی که به عدد و رقم تبدیل نشوند ارزش چندانی نخواهند داشت.

به همین علت، ما درسی را به طور ویژه به شاخص های کلیدی عملکرد در ارتباط با مشتری اختصاص داده‌ایم.

این فهرست برای شما حداقل دو کاربرد اصلی خواهد داشت:

 هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی

هنگام هدف‌گذاری و برنامه ریزی می‌توانید با مراجعه به فهرست KPI‌های ارتباط با مشتری، ببینید کدامیک می‌توانند شاخص مناسبی برای شما باشند. سپس یک یا چند مورد از این KPI‌ها را انتخاب کرده و برای آن‌ها در مقاطع مختلف (ماهانه، فصلی و سالانه) هدف‌گذاری کنید.

 مقایسه‌ی نرم‌افزارهای CRM

اگر قصد داشته باشید از میان راهکارهای نرم‌افزاری مختلفی که برای مدیریت ارتباط با مشتری عرضه می‌شوند، یک مورد را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، یکی از معیارهای اصلی در تصمیم‌گیری می‌تواند این باشد که «هر نرم‌افزار، کدام KPI‌ها را محاسبه و استخراج می‌کند و گزارش کدام شاخص‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.»
این فهرست برای چنین ارزیابی‌هایی هم می‌تواند مفید باشد.
برخی از مهم‌ترین KPI‌ها در حوزه‌ی مدیریت ارتباط با مشتری
لازم به تأکید است که هرگز نمی‌توان یک فهرست جامع و مانع از KPI‌ها تدوین کرد.

بنابراین آن‌چه در این‌جا می‌بینید صرفاً فهرستی از KPI‌ها است که متمم آن‌ را مهم‌تر می‌دانسته و معتقد است که در سنجش عملکرد کسب و کارها می‌توانند مفید و ‌موثر باشند.

ضمناً قرار نیست همه‌ی این شاخص‌ها برای همه‌ی کسب و کارها مفید باشند، بنابراین احتمالاً شما زیرمجموعه‌ای از این شاخص‌ها را به عنوان KPIهای مناسب کسب و کار خود انتخاب خواهید کرد.

تعداد مشتریانی که جدیداً جذب شده‌اند (No. of New Customers Acquired)

شاخص مشتریانی که اخیراً جذب شده‌اند (NCA) تقریباً برای همه‌ی کسب و کارها اهمیت حیاتی دارد.

این شاخص می‌تواند به عنوان معیاری برای موفقیت برنامه‌های جذب مشتری (تبلیغ، ترویج، فعالیت تیم فروش و …) به‌کار گرفته شود.

توجه داشته باشید که این شاخص به صورت مستقیم، نشان‌دهنده‌ی میزان خالص رشد تعداد مشتریان نیست.

چرا که مثلاً ممکن است ماهانه ۱۰۰۰ مشتری تازه جذب شوند، اما ۳۰۰ مشتری فعلی هم، کسب و کار را رها کنند (خالص رشد مشتری در ماه = ۷۰۰ نفر).

اگر فقط به خالص رشد توجه داشته باشیم، نمی‌توانیم اقدام‌های مناسب برای رشد پایگاه مشتریان را طراحی کرده یا ارزیابی کنیم.

فرض کنید نرخ رشد مشتریان شما پایین باشد.

ابتدا لازم است با بررسی شاخص‌ها به این نتیجه برسید که آیا شما در جذب مشتریان جدید ضعیف هستید، تا نرخ ریزش مشتریان‌تان (از دست دادن مشتریان فعلی) بالاست.

اگر جذب ضعیف باشد ممکن است به سراغ تبلیغات، تقویت تیم فروش، سیاست‌های پروموشن، بازاریابی درونگرا یا اقدام‌های دیگر بروید.

اما اگر ریزش مشتریان بالا باشد، احتمالاً به سمت برنامه‌های وفاداری مشتریان، نظرسنجی از مشتریان فعلی (و کشف انتظارات و علل نارضایتی آن‌ها) و کارهایی از این دست خواهید رفت.
هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost)

همه‌ی مشتریان به یک شیوه جذب نمی‌شوند. گاهی با یک تبلیغ محدود کم‌هزینه، تعداد قابل‌توجهی به مشتریان‌تان می‌افزایید و گاهی، یک تبلیغ گسترده و گران‌قیمت، چندان موفق عمل نمی‌کند.

بنابراین مهم است که بدانیم برای اضافه شدن هر مشتری به جمع مشتریان‌مان، چقدر هزینه کرده‌ایم.

شاخص هزینه‌ی جذب مشتری یا CAC از همین زاویه به مشتریان نگاه می‌کند و هزینه‌ی انجام شده برای جذب هر یک از آن‌ها را به صورت دقیق (یا تخمینی) برآورد می‌کند.

[ مطالعه‌‌ی بیشتر: شاخص هزینه جذب مشتری جدید یا CAC چیست؟ ]
نرخ رشد پایگاه مشتریان (Customer-base Growth Rate)

با توجه به این‌که پیش از این به بحث پایگاه مشتریان پرداخته شده، در این‌جا از تکرار آن توضیحات اجتناب می‌کنیم.

فقط دقت داشته باشید که رشد پایگاه مشتریان را به دو شکل می‌توان سنجید.

یک روش این است که کل رشد را بسنجیم. یعنی بگوییم از ابتدای شروع فعالیت‌مان تا ماه قبل، n نفر از ما خرید کرده‌اند و در ماه اخیر، m نفر به این تعداد افزوده شده است.

روش دوم این است که مشتریان فعال (Active Customer-base) را بسنجیم و معیار قرار دهیم.

بسته به این‌که در چه کسب و کاری فعال هستید و این شاخص را با چه هدفی به‌کار می‌گیرید، باید انتخاب کنید که کدام‌ تعریف برای شما مناسب‌تر است.

[ مطالعه‌ی بیشتر: پایگاه مشتریان چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ ]
میزان ایجاد مشتریان راغب (Lead Generation Indicator)

بسیاری از کسب و کارها یک قیف فروش برای خود تعریف می‌کنند.

به این معنا که ابتدا از میان مشتریان بالقوه، عده‌ای را علاقه‌مند کرده و سپس می‌کوشند آن‌ها را به تدریج طی چند مرحله، به مشتریان واقعی تبدیل کنند.

این مرحله‌ی علاقه‌مند کردن اولیه (هدایت مشتریان به درون قیف) گام بسیاری مهمی است و لازم است به صورت پیوسته مورد سنجش و پایش قرار گرفت.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکتی یک مسابقه‌ی پیامکی برگزار کرده تا به این شیوه، پایگاه داده‌ی خود را گسترش دهد و شماره موبایل‌های بیشتری را از مشتریان بالقوه گردآوری کند.

طبیعی است که در آینده این شرکت می‌کوشد این افراد را به مشتریان واقعی تبدیل کند. اما خود مرحله‌ی اول (قانع کردن مخاطبان به ارسال پیامک و دریافت شماره موبایل آن‌ها) هم اهمیت دارد و باید میزان موفقیت آن سنجیده شود.

این همان کاری است که به آن، سنجش مشتریان راغب می‌گویند.
برای درک عمیق‌تر شاخص تولید لید (LGI) لازم است دو درس زیر را به دقت مطالعه کنید:

قیف فروش چیست؟
لید چیست؟ (سرنخ یا مشتری راغب چه معنایی دارد؟)
هزینه ایجاد مشتریان راغب (Lead Generation Cost)

مفهومِ هزینه‌ی ایجاد مشتریان راغب (LGC) تا حد زیادی شبیه هزینه جذب مشتری (CAC) است.

اما در این‌جا سوال ما صرفاً این است که «چقدر هزینه کرده‌ایم تا مشتری اولین گام را بردارد.»

بسته به این‌که از چه روشی برای ایجاد مشتریان راغب استفاده کنید، LGC مصداق‌های متفاوتی خواهد داشت. موارد زیر صرفاً چند نمونه هستند:

برای هر ایمیلی که به دیتابیس ایمیل‌های ما اضافه شده چقدر هزینه کرده‌ایم؟
برای هر مشتری که به فروشگاه ما قدم می‌گذارد، چقدر هزینه کرده‌ایم؟
برای هر نفر که به نمایشگاه آمده و شماره موبایل خود را در لیست بازدیدکنندگان ما ثبت کرده، چقدر خرج کرده‌ایم؟
برای هر کاربری که در سایت ما ثبت نام کرده (اما هنوز محصول یا خدمتی نخریده) چقدر هزینه شده است؟
نرخ تبدیل شدن به مشتری (Conversion Rate / Closing Rate)

این شاخص هم از جمله شاخص‌های مرتبط با قیف فروش است.

هر فرد یا سازمانی که وارد قیف فروش می‌شود، الزاماً به انتهای آن (خرید محصول / عقد قرارداد) نمی‌رسد.

پس مهم است بدانیم که قیف ما چقدر نشتی دارد و چند درصد کسانی که وارد قیف می‌شوند به انتهای آن می‌رسند.

این همان چیزی است که با عنوان Conversion Rate (بیشتر در فضای دیجیتال) یا Closing Rate (معمولاً در فروش‌های فیزیکی و کسب و کارهای مبتنی بر عقد قرارداد) سنجیده می‌شود.
حجم فروش به ازاء هر مشتری (Sales per Customer)

بیشتر شاخص‌هایی که تا این‌جا به آن‌ها اشاره کردیم، روی «تعداد مشتریان» متمرکز بودند. اما فاکتور بسیار مهم دیگری هم وجود دارد که نباید از چشم‌مان دور بماند: «هر مشتری چقدر از ما خرید می‌کند؟»

شاخص SPC را می‌توان به شکل‌های بسیار متنوعی تعریف کرد. مثلاً ممکن است یک سوپرمارکت، متوسط هر فاکتور و متوسط خریدار سالانه‌ی هر مشتری را به عنوان شاخص‌های حجم فروش در نظر بگیرد.

یا این‌که یک کسب و کار مبتنی بر اشتراک (Subscription)، کل پولی را که یک مشتری در طول عمر خود پرداخت می‌کند به عنوان SPC تعریف کند.

اگر به شاخص SPC توجه نداشته باشیم و فقط به KPI‌های رشد مشتری حساس شویم،‌ ممکن است پایگاه مشتریان خود را با کسانی توسعه دهیم که صرفاً خریدهای ارزان موردی انجام می‌دهند. ولی ما به اشتباه، فکر کنیم که فعالیت‌های بازاریابی و جذب مشتری‌مان بسیار اثربخش بوده است.
نرخ بیش فروشی و فروش مکمل (Up-selling & Cross-selling Rate)

بسیاری از کسب و کارها، بخش قابل‌توجهی از فروش و سود خود را با بیش‌فروشی (Up-selling) و فروش مکمل (Cross-selling) تأمین می‌کنند.

بیش‌فروشی به این معناست که به جای یک محصول پایه (ارزان‌قیمت)، محصولی کامل‌تر یا پیشنهادی سطح‌بالاتر (گران‌قیمت‌تر) به مشتری فروخته شود.

مثلاً به یک مشتری که می‌خواهد اتاق ساده و ارزان‌قیمت یک هتل را رزرو کند، اتاقی گران‌قیمت‌تر با منظره‌ی بهتر پیشنهاد شود. یا به یک مشتری که می‌خواهد یک شماره از نشریه‌ای را خریداری کند، اشتراک یک‌ساله فروخته شود (پیشنهاد جدید، جایگزین درخواست اولیه‌ی مشتری شده).

فروش مکمل به این معناست علاوه بر خرید اولیه‌ی مشتری، محصول دیگری هم به او فروخته شود. مثلاً فردی که فقط آمده یک دوربین عکاسی بخرد، قانع شود که سه‌پایه‌ی دوربین و کارت حافظه هم خریداری کند.

با توجه به سودآوری قابل‌توجه بیش‌فروشی و فروش مکمل، کسب و کارهای آنلاین می‌توانند از این شاخص‌ها برای بهبود فرایندهای خود و کسب و کارهای فیزیکی برای ارزیابی توانمندی نیروهای فروش استفاده کنند.
متوسط طول عمر مشتری (Average Customer Tenure)

مشتریان همیشه با یک کسب و کار نمی‌مانند. آن‌ها به علت‌های مختلف، کسب و کار را رها می‌کنند.

به همین علت، مدت زمانی که یک مشتری با کسب و کار همراه می‌ماند (ACT) به عنوان یک شاخص مورد توجه کسب و کارها قرار می‌گیرد.

البته این شاخص برای همه‌ی کسب و کارها به یک اندازه اهمیت ندارد. مثلاً شاید یک اپراتور تلفن همراه بیشتر از یک فروشنده‌ی پوشاک به شاخص ACT توجه کند.

بنابراین تصمیم‌گیری درباره‌ی این‌که ACT برای شما شاخص مناسبی است یا نه، تابع نوع کسب و کار، نوع محصول و نیز استراتژی‌هایتان است.

اما به‌نظر می‌رسد که کسب و کارهایی با خریدهای مکرر و منظم مانند بیمه‌ها، آموزشگاه‌های زبان ترمیک و سرویس‌های اشتراکی (مثل موبایل، پخش آنلاین فیلم، دسترسی آنلاین به محتوا و …) باید توجه ویژه‌ای به این شاخص داشته باشند.
ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

ارزش طول عمر مشتری یا CLV (گاهی هم CLTV) به این پرسش پاسخ می‌دهد که سود حاصل از تعامل با هر مشتری در طول مدت عمر او  چقدر بوده است؟

محاسبه‌ی این شاخص الزاماً ساده نیست و چه بسا وادار شویم به برآوردها و تخمین‌های متعدد پناه ببریم. چون برای استخراج CLV یک مشتری لازم است برآوردی از شاخص‌های زیر داشته باشیم:

متوسط طول عمر مشتری
متوسط مبلغ خرید او
دفعات خرید مشتری
هزینه‌ی جذب مشتری
هزینه‌های نگهداری مشتری
بنابراین کسب و کارها به سادگی نمی‌توانند مقدار دقیق و قطعی CLV را به دست بیاورند. اما حتی اگر برآوردی غیردقیق هم از این شاخص وجود داشته باشد، هم‌چنان می‌تواند بسیار مفید باشد.

فرض کنید کسی به شما بگوید می‌تواند با X ریال، یک مشتری برای شما تولید کند. شما فقط زمانی می‌توانید بگویید این پیشنهاد اقتصادی و سودده است که بدانید این مشتری در طول عمر خود، چقدر برای کسب و کارتان ارزش اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

[ مطالعه‌ی بیشتر: ارزش طول عمر مشتری چیست؟ ]
سطح رضایت مشتری (Customer Satisfaction Level)

یکی دیگر از KPI‌های مهم مربوط به مشتری، میزان رضایت اوست. بحث سنجش رضایت مشتری پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های بسیاری دارد.

از جمله‌ی پیچیدگی‌ها این است که باید تصمیم بگیرید رضایت مشتری از یک محصول مشخص را بسنجید یا این‌که رضایت او از تعامل با کل کسب و کار را مورد توجه قرار دهید.

فرمول‌ها و روش‌های سنجش رضایت هم بسیار متنوع هستند. اما قطعاً ساده‌ترین روش، نظرسنجی از خود مشتری است.

به این معنا که مثلاً به مشتری فرمی داده می‌شود و از او می‌خواهند که رضایت خود را با عددی بین یک تا پنج مشخص کند. یا این‌که بعد از تماس تلفنی با مرکز تماس شرکت، از مشتری خواسته می‌شود که با شماره‌گیری عددی بین یک تا پنج، میزان رضایت خود را اعلام کند.

ما در متمم در قالب یک درس مستقل، به بحث اندازه گیری رضایت مشتری پرداخته‌ایم.

[ مطالعه‌ی بیشتر: سنجش رضایت مشتری ]
سطح وفاداری مشتری (Customer Loyalty Level)

رویای همه‌ی کسب و کارها، داشتن مشتریانی وفادار است. بنابراین طبیعی است که میزان وفاداری مشتری به عنوان یکی از KPI‌های مهم مورد توجه قرار بگیرد.

ما در درس مستقلی به بحث وفاداری مشتری پرداخته‌ایم. بنابراین فقط در این‌جا بر روی یک نکته مجدداً تأکید می‌کنیم و آن نکته این است که وفاداری را از دو منظر می‌توان سنجید:

نگرش
رفتار
وقتی از خود مشتری می‌پرسید که آیا به شما وفادار خواهد بود یا این‌که آیا میل دارد خرید بعدی را هم از شما انجام دهد، نگرش او را سنجیده‌اید. اما اگر رفتار مشتری را بررسی کنید و ببینید که آیا خریدهای مکرری داشته است، رفتار او را سنجیده‌اید.

[ مطالعه‌ی بیشتر: مشتری وفادار کیست؟ مشتریان وفادار چه کسانی هستند؟  ]
شاخص خالص ترویج کنندگان (Net Promoter Scale)

شاخص NPS بر مبنای یک سوال بسیار ساده محاسبه می‌شود: این‌که آیا مشتری حاضر است یک کسب و کار را به دیگران هم معرفی کند؟

برخی این شاخص را معیاری از رضایت مشتری و برخی دیگر، نمادی از وفاداری مشتری می‌دانند.

اما نکته‌ی مهم این است که هویت این شاخص در طول چند دهه‌ی اخیر، کاملاً مستقل شده و بسیاری از کسب و کارها برای آن به صورت مستقیم هدف‌گذاری می‌کنند.

یعنی نمی‌گویند که ما می‌خواهیم وفاداری یا رضایت را افزایش دهیم. بلکه مشخصاً می‌گویند تلاش ما این است که NPS را از x به y برسانیم.

ما روش اندازه‌گیری NPS و تحلیل آن را در یک درس مستقل بررسی کرده‌ایم:

[ مطالعه‌ی بیشتر: شاخص NPS چیست؟ ]
نرخ ریزش مشتری (Customer Churn Rate)

چون این فهرست را با نرخ جذب مشتری آغاز کردیم، منطقی است آن را با نرخ ریزش مشتریان به پایان برسانیم.

به این معنا که طی بازه‌ی مورد توجه ما (مثلاً یک ماه اخیر یا فصل اخیر) چند درصد از مشتریانی که ابتدای دوره با ما همراه بوده‌اند، الان دیگر با ما همراه نیستند.

بسیاری از کسب و کارها پول و وقت و منابع خود را روی جذب مشتری متمرکز می‌کنند و کمتر به بررسی ریزش مشتری می‌پردازند.

اما باید به خاطر داشته باشیم که نرخ ریزش بالا شبیه این است که یک سطل سوراخ داشته باشیم و بخواهیم آن را با آب پر کنیم. در چنین حالتی، بخش مهمی از تلاش و توان ما هدر خواهد رفت.

منبع: سایت متمم


نم و رطوبت دیوار و رفع آن


برای رفع نم و رطوبت در هر قسمت از ساختمان، ابتدا باید علت آن شناسایی و رفع شود. سپس اقدامات ترمیمی (عایق رطوبتی، گچ و نقاشی دیوار) انجام می شود.

 


 

برای تشخیص علت نشت رطوبت و آب موارد زیر را باید در نظر گرفت:


1. اگر چکه آب مقطعی باشد (یعنی فقط گاهی آب چکه کند) به احتمال زیاد نشت از لوله فاضلاب و یا عایق رطوبتی است.


2. مشاهده تغییر شدت نم یا چکه آب، با بستن فلکه اصلی آب نیز می تواند در تشخیص علت آن مفید باشد.


3. عدم استفاده از سرویسهای بهداشتی برای مدت چند روز، و مشاهده تغییر چکه و رطوبت می تواند به شناسایی علت کمک کند.


4. رنگ آب و رطوبت دیوار نیز می تواند در تعیین منبع آن کمک بسزایی کند.


در مواردی که نشانه های فوق راهگشا نباشند، تشخیص نشت از لوله آب یا فاضلاب از طریق بازرسی محل و یا حتی استفاده از دستگاه مقدور خواهد بود.


رطوبت دیوار سرویس های بهداشتی

در صورتیکه لایه ایزوگام و یا قیرگونی سرویسهای بهداشتی بدرستی عمل کنند، نباید رطوبت از سرویسهای بهداشتی به بیرون نشت کند. معمولا نشت رطوبت به دلیل عدم اجرای صحیح کفشور اتفاق می افتد. اجرای صحیح کفشور مطابق شکل زیر است:


نصب کفشور در کاشی کف

- اجرای کفشور مطابق شکل بالا، باعث می شود که نم و رطوبت جمع شده در کف، براحتی از طریق لوله فاضلاب خارج شود.


- اما اگر لوله کفشور در لوله فاضلاب "کیپ" باشد، یا اینکه لوله فاضلاب بالاتر از لبه ایزوگام قرار گیرد، رطوبت جمع شده در کف، به تدریج به دیوارهای سرویس بهداشتی سرایت می کند.


برای رفع نم سرویسهای بهداشتی چندین راه کار وجود دارد که هر کدام در جای خود کارساز هستند:

1-ریختن دوغاب پودر سنگ و سیمان سفید روی کاشی کف.


-در این روش سیمان سفید الک شده و پودر سنگ را با نسبت 1 به 3 مخلوط می کنند. (1 قسمت سیمان سفید و 3 قسمت پودر سنگ).


-با اضافه کردن آب به این مخلوط، دوغاب روانی می سازند و روی بند کاشی های سرویس بهداشتی می ریزند.


-پس از 5 تا 10 دقیقه که دوغاب سفت شد، آنرا با گونی یا پارچه از روی سطح پاک می کنند.


2-استفاده از مواد شیمیایی برای آب بند کردن درز کاشی ها.


در مواقعی که بند کاشی ها پر باشد و نم به دیوار سرویسها نشت کرده باشد، این احتمال وجود دارد که آب از بند کاشی ها عبور کرده باشد. برای رفع این مشکل موادی صنعتی ساخته شده و در ابزار فروشی ها موجود هستند.


برخی از این مواد عبارتند از:


ژیکا بام، ژل آب بندی C2، مایع آب بندی Timax و ...


هر یک از این مواد به روشهای مندرج در بروشور خود استفاده می شوند.


3-تخریب کف سرویس و اجرای لایه قیرگونی یا ایزوگام جدید.


در این روش کل کف سرویس تخریب شده و خارج می گردد و پس از اجرای لایه قیرگونی و یا ایزوگام جدید، مجددا کف را با سرامیک می پوشانند.


تخریب کف سرویس - رفع نمقبل از اجرای ایزوگام یا قیرگونی، باید از عدم نشت آب از لوله ها مطمئن شد.

کارآمدی این روش بستگی به دانش و تجربه مجری آن دارد.


رطوبت در سایر دیوارها

برای تشخیص علت این نوع رطوبت یک قطعه فویل آلومینیوم (یا طلق) را در اندازه 20 ×20 سانتیمتر به دیوار بچسبانید بطوریکه هوا نتواند به پشت ورق نفوذ کند. (هر چهار طرف آن را با نوارچسب بپوشانید). بعد از دو روز فویل را باز کنید. اگر لایه رویی آن نم داشت، رطوبت از داخل ساختمان است اما اگر لایه پشت آن (لایه رو به دیوار) نمناک بود، رطوبت در داخل دیوار است.


مواردی که باعث مرطوب شدن دیوارها می شوند:

1-نشت از لوله های آب و فاضلاب:


تشخیص این موارد توسط لوله کش و گاهی با استفاده از دستگاه امکان پذیر است.


2-در نتیجه سوختن گاز طبیعی در پکیج های گازسوز:


در اثر سوختن گاز طبیعی در محفظه احتراق پکیج و وسایل گاز سوز آب تولید شده و از دودکش آن خارج می شود:


تولید آب در اثر سوختن گاز طبیعی

برخی مواقع این آب که بصورت بخار از دودکش پکیج خارج می شود، در لوله های خروجی دودکش (مخصوصا در هوای سرد) میعان می کند و باعث رطوبت در نما و یا دیوار خانه می شود. که در اینصورت شکل و یا مسیر لوله خروجی پکیج باید تغییر کند.


 


سوالات متداول در ارتباط با نم دیوار:


1- آیا نم دیوار دستشویی و حمام خود به خود برطرف می شوند؟ خیر، نم کشیدن دیوار علتی دارد که می تواند، باز شدن بند کاشی، خراب شدن ایزوگام، و یا قیرگونی سرویس بهداشتی باشد، می دانیم که این دو مشکل خود به خود برطرف نمی شوند، در نتیجه نم دیوار هم به خودی خود حل نخواهد شد.


2- با نم دیوار چه کار باید کرد؟ اول باید، علت نم دیوار را تشخیص داد، اگر ایراد از بند کشی باشد، راه حل آن ساده تر از بقیه موارد است.


3- رفع نم و رطوبت دیوار چقدر هزینه دارد؟ اگر علت بندکشی باشد، با کمتر از 100 هزار تومان می توان مسئله را حل کرد. اما اگر علت آن لوله و ایزوگام باشد، نهایتا تا 1 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.


4- آیا برای رفع نم دیوار، بهتر نیست اول بند کشی کاشی ها را مجددا آنجام دهیم؟ آیا استفاده از مواد بندکشی مخصوص کاشی می تواند مفید باشد؟ اگر علت نم و رطوبت دیوار، فقط بندکشی باشد، این راه حل می تواند مفید باشد، در غیر اینصورت، بندکشی و مواد پلیمری برای بند کشی، مشکل را حل نمی کند.


منبع: wikirahnama.com